dinsdag 14 juni 2011

Ratatouille

Ratatouille is de erwtensoep van de zomer. Ik houd van beide gerechten. Van hun smaak, en vooral ook van het bereiden ervan. Dat is dan ook de overeenkomst: ik vind het heerlijk om van een enorme berg verse groenten zo'n heerlijk pruttelpotje te maken. Zodra de aubergines in de aanbieding zijn weet ik dat het ratatouille-seizoen weer begint. Vorige week was het zover. Ik werd al blij bij het idee om een middagje groenten te snijden. Gewoon nergens anders mee bezig te zijn dan snijden, bakken, roeren en ruiken. Het grappige is dat ik in mijn dagelijks leven helemaal niet van ratjetoe houd. Het liefst houd ik overzicht. Dus zou je kunnen denken dat je dat op mijn bord terug moet zien. Zeg maar gewoon aardappels-groenten-vlees keurig gescheiden op mijn bord. Weet je precies wat je eet. Maar ik houd juist van stamppotten, stoofschotels en 'prakjes'. Nou goed, mijn eerste voorraad ratjetoe uit Nice (Ratatouille Niçoise) is een feit. Hij was heeeeeeeeerlijk! Hieronder voor de liefhebbers het recept en wat foto's. Eet smakelijk!

(echt Frans) Recept Ratatouille Niçoise (6 à 8 personen)

  • 2 uien
  • 2 paprika's (in verschillende kleuren)
  • 2 courgettes
  • 5 tomaten
  • 4 à 5 tenen knoflook ( ik doe er zelf 3)
  • 1 aubergine (ik deed er 2) 
  • bouquet garni (thijm, laurier, peterselie, basilicum, venkel en salie. Ik gebruik gewoon een potje gedroogde provençaalse kruiden, naar smaak)
  • olijfolie
  • peper/zout
  • ok, ik geef toe: ik heb er ook 2 blikjes gepelde tomaten doorgedaan. Maakt de smaak wat, eh, tomatiger (deze tomaten uit blik zijn intenser van smaak dan de hollandse waterbommen. En zelfs Jamie Oliver gebruikt deze blikken. Genoeg argumenten? Proef zelf!)
Volgens het recept snijd je alle groenten in stukken en gooi je alles bij elkaar in de pan. Vervolgens een half uur pruttelen. Maar zo doe ik het niet! Natuurlijk snijd ik alle groenten. Het lekkerst vind ik om het lekker fijn te snijden, maar een modernere variant mag ook met grovere stukken.
Ik bak eerst de uien met knoflook glazig in olijfolie. Die schep ik uit de pan, even in een andere pan (niet op het vuur). Zo voorkom je dat de uien nog verder bakken terwijl de andere groenten nog niet gaar zijn. Vervolgens bak ik de paprika in stukjes en de courgettes (eventueel nieuwe olijfolie toevoegen). Schep weer uit de pan, doe bij de uien.
Daarna de aubergine in blokjes. Officieel moet je die in plakken snijden, met zout bestrooien en een tijdje laten staan om het teveel aan vocht eruit te halen. In de praktijk zijn de aubergines nooit zo vochtig en bak ik ze gewoon lichtbruin in de olijfolie.
Ondertussen de tomaten ontvellen. Dat vind ik het enige k*klusje van het recept. In een klein pannetje wat water koken. Tomaat 1 voor 1 op vork prikken en onderdompelen in kokend water. Daarna kan je het velletje er makkelijk af stropen. Voor de smaak is dit belangrijk, anders heb je stugge velletjes in je zachte ratatouille.
Zo, nu mogen alle groenten weer bij elkaar in de pan. Eetlepel herbes de provence erbij. En niet een half uurtje maar tenminste twee uur laten pruttelen voor een superzachte Ratatouille. Naar smaak peper en zout toevoegen. Bon appétit!
 Zo ziet het er uit na 3 kwartier
en zo na 2 uur
Dit gerecht is zowel warm als koud te eten. Wij eten het graag met couscous en een varkensfiletlapje van de gril (of in de zomer: van de BBQ!). Voorlopig denk ik nog niet aan erwtensoep...

1 opmerking:

  1. Ooohhh, wat een heerlijk gerecht! Ik ben dol op groentes!
    Ik heb trouwens een lekker recept van Zomerse Erwtensoep. Ik zal het binnenkort eens op mijn blog zetten. Het lijkt echt niet op snert. Het is wel een verrukkelijke opkikker (groen!)

    Ik heb "roos" veranderd in "zonnebloem".
    Ik zat al te twijfelen en door jouw opmerking heb ik het meteen gedaan. Het komt doordat het originele patroon "Rose Ripple Potholder" heet, dan krijg je dat.

    Groetjes,
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je een reactie achterlaat! Merci!